Menu

خاستگاه کوروش هخامنشی؛ انشان(خوزستان امروزی) یا مرودشت فارس؟

 

خاستگاه کوروش هخامنشی؛ انشان(خوزستان امروزی) یا مرودشت فارس؟ این پرسشی است که مکررا در ذهن دانشجویان تاریخ ایران باستان و حتی علاقه‌مندان به تاریخ کهن ایران زمین نقش بسته است. مطلب زیر خلاصه ای از گفتگوی مجازی بین چند تن از دانش آموختگان دانشگاه تهران (آقایان غلامرضا تاج الدینی، مهدی قسام، کیارش حسن پور، علیرضا کشوری) دربارۀ خاستگاه کوروش بزرگ و «انشان» امروزی است.

غلامرضا تاج الدینی: خاستگاه کوروش هخامنشی از کجا بوده؟ انشان یا خوزستان امروزی (منطقۀ ایذه) یا مرودشت فارس؟

مهدی قسام: خاستگاه کوروش انشان بوده، البته خود مرودشت که یک شهر جدید هست که چندان قدمتی ندارد، معادل امروزی انشان هم ایذه خوزستان نیست بلکه جایی بوده بین استان فارس کنونی و استان کهکیلویه و بویراحمد، گفته شده تقریبا در مرز این دو استان که البته استان خوزستان نیز شامل میشود. «رومن گیریشمن» در کتاب «ایران دوره هخامنشی» به همین مسئله اشاره دارد.

علیرضا کشوری: ضمن تایید سخن جناب قسام باید اشاره کنم در کتاب «دنیای گمشده عیلام » نوشتۀ «والتر هینتس» آلمانی که از منابع معتبر ایران باستان و تمدن عیلام قدیم است درباره منطقه «انشان» یا «انزان» و حدود جغرافیایی آن در صفحه ۲۵ اینچنین آمده است: “کوهستانهای شمال، شرق و جنوب شرقی سوزیان یعنی کوههای بختیاری و لرستان فعلی را انشان می نامیدند”.

کیارش حسن پور: با سپاس از آقای قسام و آقای کشوری عزیز. در تکمیل کلام دوستان باید گفت که نظر مرحوم ریچارد فرای این است که تعیین محل دقیق انشان ممکن نشده ولی نظر ویلیام سامنر که در سال ۱۳۵۱ کاوشهای میدانی انجام داد، اینست که انشان واقع در دشت بیضای فعلی(ملیان) بوده است و کشف سفالینه ها در همان منطقه فارس نیز، موید این نظر سامنر است.

علیرضا کشوری: پیرو مطلب دوست دانا و عزیزم کیارش.مردمان انشان، که نیروی جنگی و سپاهیان حکومت عیلام وسپس هخامنشیان  را تشکیل میداده اند، مردمانی کوه نشین و به لحاظ قد و قامت بلند تر و تنومند تر از مردم دشت بوده اند.در کتیبه های که «پرفسور ارفعی» از شوش و چغازنبیل خوانش و منتشر نموده به صراحت به این نکته اشاره شده است و آنچه مسلم است هخامنشیان میراث دار و ادامه دهندگان تمدن عیلام بوده اند. هنگامی که کورش بر آسیاگ بر می آشوبد و حکومت هخامنشیان را بنا میکند .به یاری و همراهی همین مردمان کوه نشین است.سخن شما مبنی بر کاوشهای میدانی در منطقه بیضا و حتی فراتر از آن در منطقه نورآباد ممسنی، یاسوج و ایذه و همچنین ری، نه تنها درست است که همگی گواه این سخن اثبات شده است که شاهراه هایی که از شوش به فلات مرکزی  و سایر مناطق ایران کشیده شده بود شامل سه راه اصلی بود:

۱-از غرب به سومر و بابل

۲- از شوش به ایذه و از آنجا به دشت اصفهان

۳ – از شوش به لرستان و سپس ری یا راگا.

بنابراین طبیعی است که در مناطق یاد شده آثار و نشانه هایی از دوره یاد شده وجود داشته باشد. به یاد داشته باشیم که طبق گل نوشته ها و کتیبه های بر جای مانده، خود عیلامیان نواحی کوهستانی شمال، شرق و جنوب شرقی خود را انشان می نامیدند. آنچه گفته شد همگی نتیجه کاوشهای باستان شناسی سالهایی اخیر است.
اما آنچه مسلم است به قول «آقای دکتر مجید زاده» ما در باستان شناسی ۳۰ درصد کشفیات و شواهد را در اختیار داریم و مابقی فرضیه و نظرات پژوهشگر است.

achaemenidsolder.boston musiamسنگ نگارۀ سرباز هخامنشی که در موزۀ بوستون امریکا نگه داری می شود.

پیشنهاد مدیر سایت :   جشن نوروز در قرقيزستان

Categories:   پژوهش های ایران باستان

Comments

  • Posted: اسفند ۳, ۱۳۹۳ ۲۳:۰۹

    ناشناس

    كار بسيار نو و جديدي هست، ممنون از ساسانيان.
  • Posted: اسفند ۴, ۱۳۹۳ ۰۷:۰۴

    ناشناس

    گفتگوي خوبي است. آيا در كتيبه هاي تخت جمشيد اشاره اي به خاستگاه كوروش و انشان شده؟
    • Posted: اسفند ۴, ۱۳۹۳ ۱۵:۳۹

      ساسانیان

      از توجه شما سپاسگزاریم چنانچه دوستان حاضر در گفتگوی مجازی مایل باشند پرسش کاربر گرامی را می توان مبنای گفتگوی دیگری قرار داد. ساسانیان
      • Posted: اسفند ۹, ۱۳۹۴ ۱۵:۳۱

        ناشناس

        بله انشان واقعی در فارس در کنار پاسارگاد قرار دارد.
        • Posted: مرداد ۱۱, ۱۳۹۶ ۱۵:۵۰

          لهراسب

          انشان یا انزان یا اینذان -اینژن نام قدیم ایذه است کتیبه های سنگی بر روی کوههای حاشیه شهر ایذه نمایشگاهی بزرگ از آثار ایلامی است اثار کشف شده تپه روستای ملیان در مقابل کتیبه های ایذه هیچ به نظر میاد یک در مقابل هزار. ایذه پایتخت هزاران ساله ایلامیان بود که پارسیان هخامنشی آنرا تصرف کردند بسیاری از ایلام یها به شوش گریختند و هخامنشیان خط و بسیار از آنان آموختند و برخی آثار فعلی موجود در استان فارس به تقلید از ایلامیان از روی کتیبه های ایذه کپی برداری شده چون قدیمی تر از کتیبه های فارس فعلی هستن پروفسور گیرشمن در کتاب تاریخ ایران از آغاز تا اسلام هخامنشیان رو اجداد بختیاری ها می داند که در شهرهای ایذه و مسجدسلیمان و شرق خوزستان زندگی میکنند که در زمان فتحعلی شاه قاجار از استان فارس فعلی جدا شدند و به خوزستان ملحق شدند
          • Posted: آبان ۱۶, ۱۳۹۷ ۰۳:۴۶

            Arya

            گیرشمن اتفاقا ممسنی را سرزمین اولین پارسی می داند و در لوحه ها هم همین هست که ممسنی از باشت تا ملیان بیضا بود که در زمان قاجار تجزیه شد و پس از فروپاشی ایلخانی ممسنی ۱۴ طایفه بزرگ ممسنی به نقاط مختلف کوچ کردند از جمله مکوندها یادگار مکا هخامنشی،ممبینی،کاید،جاوند و جاوید،تیره ممسنی و بامری به خوزستان کوچ کردند.هخامنشیان و ساسانیان از ممسنی برخاستند و گستره ممسن ها از باشت تا ملیان پارس نام داشت آن طوایف زمان قاجار هم همه ممسنی هستند که از سیستان تا تنگستان و خوزستان ساکن هستند که در متون یونانی ممسن ها سواره نظام تیر انداز هخامنشی هستند که به صورت هلالی در جنوب فلات ایران می نشستند...هلال طایفه مردها=هلال خاندان سورن...در ضمن سرزمین باکتریها (بختیاری) در کوههای کومبالیدوس در مرز عیلام و شوش سرزمین پارسی ها نبوده بلکه سرزمین اوکسی ها بوده و سرزمین عیلام هم شمال سوزیانا بوده نه بختیاری....طوایف پارسی ممسنی اتحادیه ای تشکیل دادند و هخامنشیان را برافراشتند که به اتحادیه پاتیشوری به نام نیرومندترین طایفه پارسی یعنی پاتیشوری معروف هست که مرکز این اتحادیه شهر هخامنشی لیدوما در ممسنی بوده و ۹۰ کیلومتر راه شاهی از ممسنی می گذشته و ناحیه گسترده ۳ راه شاهی بوده.ساسانیان هم از تبار گبریاس پاتیشوری(بهمن اردشیر) و از خاندان داریوش ۳ بودند که اردشیر بابکان در جنوب غربی استخر در داراسپید جاوید ممسنی گوچهر بازرنگی حاکم بزرگ استخر را به قتل رساند و آغاز ساسانیان شد و بازماندگان آنها چون مهرگان و گیلویه حاکمان جاوید بودند ولی قدرت گیلویه بسیار فراتر رفت که نام استان کهگیلویه و گلیله جاوید یادگار گیلویه ساسانیست.پارسیگان جاوید و همایگان جاوید به یاد همای خواهر ساسان و سورن آباد جاوید زادگاه رستم سورن پهلو می باشد.
            • Posted: اسفند ۱۴, ۱۳۹۸ ۰۱:۰۴

              محمد

              پدر کورش پدربزرگش و پدرپدربزرگش همه شاهان انشان بودن وقتی مقبره پدر و پدربزرگ کورش در رستم ممسنی هست و کاخ لیدوما قدیمیتر از تخت جمشید و حتی پاسارگاده پس پایتخت اولیه هخامنش ممسنی بوده که کلی اثار عیلامی انزانی در دل خود جا داده البته شهر ایذه در طول تاریخ مهترین نقش رو داشته و بیش از بقیه مناطق مرکزیت انزان رو داشته ولی در دوره پیش از هخامنش ممسنی مرکزیت انزان رو داشته
            • Posted: آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۰۶:۴۰

              ناشناس

              داداش گیرشمن کجا ممسنی رو سرزمین اولینه پارس ها دونسته من گشتم پیدا نکردم کدوم کتاب صفحه چند
              • Posted: فروردین ۲۵, ۱۴۰۲ ۱۸:۲۶

                Edris

                لطفا کتاب گیرشمن رو به دقت بخونین بعد نظر بدین
        • Posted: آذر ۲۸, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۸

          فرزاد خرمی

          دوست گرامی و فرهیخته درود بر شما آنچه که تاریخ گفته، آنشان نام قدیم خوزستان و منطقه ای بنام ایذه کنونی میباشد. پیروز باشید....🌹🌹🌹
    • Posted: آبان ۱۷, ۱۳۹۷ ۰۳:۴۱

      شایان

      بله . ترجمه یکی از نوشته که میگه: مرا نخوانید شاه ایران مرا بخوانید شاه آنشان . که اشاره به زادگاهش داره
      • Posted: فروردین ۲۵, ۱۴۰۲ ۱۸:۲۹

        Edris

        نوشته منم کوروش شاه بزرگ شاه دادگر شاه چهارگوشه جهان ،شاه دریای بالا تا دریای پایین پسر کمبوجیه شاه انشان
    • Posted: فروردین ۳۰, ۱۴۰۲ ۰۴:۰۳

      کی شمس

      بعضی آدمها قصد دارند تاریخ پرافتخار کشورمان را جانبدارانه مطرح نمایند و خودی نشان بدهند ..باستان شناسان واقعی از نگاه تخصصی خود و گنجینه های بجامانده از اقوام پارسی در شهرستان ایذه خیلی مستند میتوان به مرکز قوم هخامنش و شهرباستانی انزان پی ببرند..
  • Posted: اسفند ۴, ۱۳۹۳ ۲۲:۵۵

    ناشناس

    کار جدید و جذاب و متفاوتی بود. ممنون از ساسانیان. از این نوع مطالب بیشتر بارگذاری کنید.
    • Posted: شهریور ۲۰, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۸

      شاپور ساسانی

      متاسفانه بسیاری از کامنت ها فقط برای اثبات نژاد و یا شهر و استان نوشته شده همانگونه که شوربختانه بجز چند نقطه از ایران چه دیروز و چه امروز هیچگاه نقاط دیگر ایران مورد اکتشاف قرار نگرفته و همانگونه که اساتید و تحصیل کردگان علوم باستانشناسی فرمودند مستندات فقط فرایض مکتشفین خارجی هست
      • Posted: مرداد ۲۸, ۱۴۰۱ ۲۰:۰۶

        علی فراهانی

        من فکر میکنم انشان نام محل خاصی نبوده بلکه یک نام جغرافیایی بوده که شهرهای هخامنشی بعدها در این ناحیه ساخته شده از آنجا که این ناحیه به دشت سپیدان یا بیضا معروف است احتمال دارد در روزگاران عیلامیها دشت انشان نامیده میشده
  • Posted: اسفند ۵, ۱۳۹۳ ۲۲:۰۱

    ناشناس

    باسلام اگر خاستگاه كوروش هخامنشي انشان يا هوزستان است چرا تمام كتيبه هاي آنان در فارس هستش ؟ و مقبره كوروش كه موسس سلسله است هم در فارسه ؟ چرا به زادگاهشون ممتقل نشده كه خيلي هم فاصله نداره؟
    • Posted: بهمن ۳۰, ۱۳۹۶ ۰۰:۱۱

      Arya

      Aya shoma midunid pars bastan koja bude motevajjeh dalilesh khahid shod...fars yani chi??? Pars tamam ghalamrove ghome lor hast...fars emruzi bakhshe koochaki az Pars bastan hast...zadgahe hakhamenshian bakhtyarist va ile bastani mamasani(memasen) zadgah sasanian hast badaz soghoote sasani giluye az khandane sasani hakeme mamasani bozorg bud ke emruze be namesh koh giluye miguyand va dar tayefe javid mamasani mantaghe gilumer va mehrgan yadgare bazmandegane sasani hast...ta hamin 40 sal pish ghablaz enghelab khavanin mamasani dar majales shonele haye sasani mipushidan....ghalmarove ghome lor az hamedan aghaz ta khuzestan=shushian emtedad va ta daryaye pars dar tangestane bushehr zadgahe rayis ali delvari edame va ve sharghe ostane fars mirese...in ghalamrove Pars bastan hast ke dar doreye sasani hamedan va lorestan pahlav namide shod va dar vaghe ghome mad hastan....lor majmooyeyi az Pars va mad hast.
    • Posted: مهر ۲۷, ۱۳۹۷ ۱۳:۱۹

      لیا

      مردمان بومی وقدیمیه شیراز هنوز لری حرف میزنند فارسی یا زبان معیار جدیده البته لرها هم فارسند مثلن خودم پدرم میگه از بختیاریه اما فارسی حرف میزنم هنوز در روستاهای شیراز شیر سنگی دیده میشه وسعت کوچروندگی بختیاری حتا تا همدان هست
      • Posted: آبان ۱۶, ۱۳۹۷ ۰۳:۲۵

        Arya

        شیراز سرزمین ممسنی ها(مماسن ها) بوده از باستان و قلمرو ایل ممسنی برگرفته از مه مسن(مهان بزرگان)=مماسن ۱۴ چریک پارتیزان از باستان را زمان قاجار از باشت در حومه گچساران تا ملیان بیضا بوده که بخش های زیادی در زمان قاجار جدا شد.طوایف ممسنی پس از فروپاشی ایل ممسنی در زمان صفویه از سیستان تا خوزستان تنگستان تا لرستان ساکن شدند.مکوندی،ممبینی،بامری،کاید،جاوند،جاوید،تیره ممسنی وارد خوزستان شدند.در متون یونانی از مماسن ها(سورن ها) به عنوان سواره نظام تیرانداز هخامنشی نام برده شده از که از طخارستان تا بین النهرین به صورت هلالی در جنوب فلات ایران می نشستند(هلال طایفه مردها=هلال خاندان سورن).سرزمین ممسن ها در واقع سرزمین اصلی پارس از باشت تا بیضا بوده که اولین طوایف پارسی در این گستره ساکن بودند.ممسنی زادگاه هخامنشیان و خاستگاه ساسانیان می باشد و دشت شاهان جاوید ممسنی در پشت اسپید دژ مقر قلعه های شیرازیس هست.اسپید دژ دژ مشهور شاهنامه هست.در واقع ساکنین باستانی شیراس(شیراز)=ناحیه ۲ راه شاهی ممسنی ها هستند که خود ممسنی بزرگ به مرکزیت شهر هخامنشی لیدوما ناحیه ۳ راه شاهی و کاخ لیدوما استانداری پارس بوده.
        • Posted: خرداد ۲۲, ۱۴۰۰ ۱۶:۵۳

          علی

          بزرگوار خیلی داری احساساتی میشی ماهمه از یه نژادیم به مرور زمان شدیم ممسنی بختیاری خرم آبادی و غیره چرا فکرمیکنی اگه تاریخ رو انطوری که تو تعریف میکنی باید بقیه بگن اوکی؟
      • Posted: اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۷

        آرزو

        حفظ نکردن اصالت رو به بقیه تعمیم ندین
      • Posted: مرداد ۲۶, ۱۴۰۱ ۰۷:۳۲

        ناشناس

        چرا میگین مردم قدیم شیراز لری حرف میزنند این چه حرفیه لهجه سلیس و روان شیرازی با با تمامی لهجه ها متفاوت هست یکی از خصوصیات لهجه شیرازی و تفاوت ان با سایر لهجه های کل ایران همون سلیس و روان حرف زدن یک شیرازی اصیل هست رجوع شود به خاطرات اوژن فلاندر سیاحتگر فرانسوی
      • Posted: مرداد ۲۶, ۱۴۰۱ ۰۷:۳۳

        ناشناس

        خیر اشتباه میکنید شیرازی ها لهجه لری ندارند
    • Posted: آبان ۱۹, ۱۳۹۸ ۲۳:۲۰

      محمد

      مقبره کورش در همدان بود بیست سال بعد داریوش به پاسارگاد ک البته متعلق به دوره کامبیز هست جسدشو انتقال داد کورش شاه انزان بود و داریوش پارس بود
    • Posted: آذر ۲۸, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۷

      فرزاد خرمی

      دوست گرامی درود بر شما این دلیل منطقی نیست که چون مقبره کوروش کبیر در فارس است پس محل تولدش هم در فارس است. بیشتر پادشاهان و شاعران و هنرمندان بزرگ نیز محل تولدشان با محل دفنشان یک جا نبوده. از اینکه با نظر شما موافق نیستم معذرت میخواهم.
    • Posted: مرداد ۲۸, ۱۴۰۱ ۲۰:۱۳

      علی فراهانی

      دوست عزیز مرزهای استانی امروز در دوران باستان معتبر نبودند و درعرض مدت کمی قلمروی عیلام به پارس منضم شد
  • Posted: اسفند ۹, ۱۳۹۴ ۱۵:۳۴

    ناشناس

    با توجه. به. اینکه. هردوت. گفته. است. کمبوجیه. پدر کوروش بزرگ. شاه محلی. بود در پارس. وقتی. آستیاگ برای تسخیر پارس وشهر انشان. به پارس. لشکر کشی کرد در محل پاسارگادشکست خورد انشان فارس باید زادگاه هخامنشیان. باشد
    • Posted: آبان ۸, ۱۳۹۶ ۲۲:۰۴

      امین

      شما اصلا انشان فارس رفتین که میگین لابد از نظر شما کورش سخنرانی که میکرده میگفته منم اهل روستای انشان نه ایالت انشان اخه شما خودت اهل هر جا باشی تو سخنرانی اسم استانتو میبری یا روستا انشان به منطقه بزرگی از زاگرس گفته میشه. قضاوت با خودتون انشان به رپستای تپه ملیان گفته نمیشده و طبق وجودش تو نقشه های باستانی مناطق لرستان و فارس و بویر احمد و بوشهر و بختیاری و خوزستان بوده نه این دهستانی که در حال حاضر زمین خالی از سکنه هست.
  • Posted: تیر ۱۰, ۱۳۹۵ ۲۲:۵۴

    آ.ک

    ولی از آنجایی که انشان بعد از شوش مهمترین ناحیه یا شهر ایلام بوده باید توجه داشت که تابوت یکی از شاهان ایلام در اطراف بهبهان که درقدیم به اسم ارگان یا ارغان خوانده میشده واقع در جنوب شرق خوزستان جایی که دشت های خوزستان از یکسو کوه های کهگیلویه از سوی دیگر و دریای بندر دیلم یا مهروبان از جهتی دیگر این منطقه را در بر گرفته که نشان از اهمیت فوق العاده استراتژیکی این مکان است همچنین بنابر نوشته استاد پیرنیا احتمالا ژنرال آریوبرزن در منطقه تنگ تکاب در 10 کیلومتری شمال این شهر دربرابر اسکندر گجسته مقاومت نموده اسامی ممکن است در طی زمان تغییراتی پیدا کنند به هر حال باید بررسی بیشتری در نواحی بهبهان و همچنین ایذه صورت بگیرد گفته های استاد گیریشمن خیلی به این منطقه نزدیک است البته نورآباد ممسنی هم بسیار جای تحقیق دارد و بسیار محمتل است که انشان در این منطقه بوده باشد چون ممسنی ها از نطر جنگاوری در تاریخ جایگاهی برای خود دارند
    • Posted: آبان ۱۹, ۱۳۹۸ ۲۳:۲۷

      محمد

      آنزان شهر نیست منطقه اس شوشان هم درست شهر بوده ولی به کل جلگه میگفتن یعنی شوش شوشتر دزفول اندیمشک گتوند رو شامل میشده انزان هم جلگه دشتستان کنارتخته چنارشاهیجان و کازرون ممسنی و باشت رو شامل میشده بهبهان رامهرمز شهرهای بزرگی بودن و ایذه یک شهر مذهبی بوده که کل عیلامیها اونجا میرفتن.
  • Posted: مهر ۱۹, ۱۳۹۶ ۱۵:۱۰

    raha

    - هرودوت نویسنده و تاریخدان مشهور یونانی در کتاب تاریخ هخامنشیان این گونه می نویسد: هخامنش (جد کوروش) ریاست ایلی کوچرو از قوم پارس را بر عهده داشت که در کوه های بختیاری (زاگرس میانی) زندگی می کردند. و در واقع هخامنش زاده ی کوه های بختیاری است. ۲- کوروش بزرگ در منشور خود مینویسد: (من کوروش شاه آنشان. شاه چهارگوشه جهان…) کوروش در این متن ابتدا به آنشان اشاره میکند. جایی خود متولد آنجاست و در واقع امپراطوری بزرگ هخامنشیان از این منطقه شکل گرفت و گسترش یافت. نا گفته نماند که آنشان نام ایذه کنونی در خوزستان و یکی از شهرهای مهم حکومتش در آن زمان که در آن معبدهای مرکزی ایزد پرستی قرار داشت (پارسوماش) همین مسجدسلیمان کنونی است که یک منطقه کاملا بختیاری نشین می باشد. ۳- لباسی که شاهان و سربازان هخامنشی بر تن میکردند؛ اگر دقت کنیم شباهت زیادی به لباس مردان بختیاری (چوقا) دارد. نام”چوقا” نیز برگرفته از “چغازنبیل” معبد زرتشتیان و هخامنشیان می باشد. ۴- شیرسنگی (بردشیر) که بختیاری ها بر سر مزار بزرگان خود قرار میدهند یکی از نمادهای سرستون های تخت جمشید می باشد.
    • Posted: خرداد ۱۷, ۱۴۰۰ ۱۴:۱۱

      Ali

      درنسب انزانی انشانی کورش شکی نیست همچنان که درکتیبه بیستون پروفسور سکندرامان الهی بهاروند 19 کلمه لری استخراج کرده کلماتی مثل "منیه" به‌معنی پندار وفکر که دقیقا بین لرها مرسوم هست "منی" فکر میکنم پنداری وگویا بااین که متن بسیار کوتاه است وبه زبانهای ایلامی نو پارسی باستان واکدی نوشته شده است برای دانستن نسب یک فرد مهم ترین راه زبان اوست وگسترده لرها از همدان وکرمانشاه تا استان فارس هست چغازنبیل وکلمه چوخا درزبان لری هست ولی چغازنبیل مربوط به پادشاه عیلامی ال اونتاش ساخته شده و نام چغازنبیل بعدها به این اثر اطلاق شده درنهایت گرامیان بدور از تعصب باشیم تاریخ ایران وبخصوص دوران هخامنش یا هخامنیه باعث افتخار همه ماست نام ایران هم اولین بار زمان هخامنشی به این سرزمین اطلاق شده "مرکز زمین"
  • Posted: بهمن ۲۹, ۱۳۹۶ ۱۸:۲۳

    Arya

    کیانیان(هخامنشیان) بزرگان پارس باستان بودن و شاهک(به اصطلاه امروزی)خان طایفه های شهر نشین لر بودن که بر سراسر پارس چیره شدن و به اصطلاه امروزی ایلخانی پارس شدن و این امپراتوری بعد گسترده شد...زادگاه هخامنشیان بختیاری امروزیست ولی تمام پارس را در بر میگرفتن ایل باستانی ممسنی(مماسن)یکی از تکیه گاه های اساسی نظامی و سیاسی هخامنشی بود که ۱۳ شهر هخامنشی در ممسنی بزرگ به زیره خاک خفته است مدتی برای بیرون آوردن لیدوما در ممسنی تلاش کردن ولی نبود بودجه باعت شد مدفون به زیره خاک بماند....طایفه جاوید ممسنی یادگاره گارد جاوید باستان و طایفه بهکیش یادگار دینیاران و کیانیان هخامنشی در ممسنی هستند که تا بختیاری گسترده هستند...ممسنی ۱۴ طایفه بزرگ داشت مشهور به ۱۴ چریک پارتیزان که در کنار دیگر ایلات لر تشکیل دهنده گارد جاوید هخامنشی و جاودانان ساسانی بود امروزه فقط ۴ طایفه در ممسنی باقیمانده مشهور به ۴ بنیچه ۱۴ چریک دیگر طوایف به سایر نقاط قوم لر(پارس و ماد)مهاجرت کردن و در سواحل دریای پارس هم پراکنده شدن از جمله طایفه قاید در تنگستان بوشهر زادگاه رییس علی دلواری....ساسانیان بعد چند قرن از. همین ایل مماسن برخاستن و ساسانیان را تشکیل دادن...گیلویه و مهرگان ساسانی بعد سقوط ساسانیان حاکم همایجان و طایفه جاوید ممسنی بود و بعد حاکم ممسنی بزرگ شدن که امروزه به نام گیلویه گفته میشود کهگیکویه(کوه گیلویه) و در جاوید ممسنی منطقه ای به نام گیلومر و مهرگان(مهر جان) یادگاره بازماندگان ساسانیست....واژه لر(له)به معنای سرزمینهای ناهموار از قرن ۴ به آن دسته از پارسیان گفته شد که کوچ نشین بودن و دراین چند قرن اخیر به تمام قلمرو ماد(همدان و لرستان)و پارس(چهار محال و بختیاری کهگیلویه و بویراحمد،ممسنی،بخشی بزرگی از خوزستان،تنگستان بوشهر تا شرق استان فارس امروزی)لر یا قوم له گفته میشه....هخامنشیان و ساسانیان از بزرگان یا به اصطلاه امروزی خوانین طایفه های شهر نشین لر بودن که آن روزگار پارس نامیده میشد در مقابل پارس طوایف کوچ نشین هم داشت که کارشان شبانی بود....ساسان شبان اردشیرپاپکان بود و اردشیر از خدایگان(خان) طایفه خود بود....تا همین ۴۰ ساله پیش قبل انقلاب خوانین ممسنی که در قلعه های ۴ و ۲ برجی زندگی میکردن در مجالس لباس اشرافی زیبایی می پوشیدن مشهور به شنل های ساسانی.
  • Posted: اردیبهشت ۷, ۱۳۹۷ ۱۷:۰۱

    حميد

    با درود مهم نيست كه كوروش زاده كدامين خطه است. مهم اين است كه ما اصالتمان را فراموش كرديم و با اين چنين مباحثي دست به تفرقه ميزنيم. به اصلتان برگرديد به ادب انساني كوروش رجوع كنيد نه قوم گرايي بسياري از اعراب عزيز را ديدم كه عاشق ادب انساني كوروش بودند.....
  • Posted: مرداد ۱۲, ۱۳۹۷ ۲۳:۰۶

    حمید

    درود بر شما، طبق سخن دوست اندیشمندمان نباید بر سر زادگاه کوروش بحث کرد ،باید کوروش تکیه گاه اتحاد ما باشد نه تفرقه. ما باید رهرو دستاوردهای انسانی کوروش باشم و البته کوروش پرست نباشیم. کوروش نماد پدر ایران زمینه.
  • Posted: بهمن ۲۸, ۱۳۹۷ ۰۲:۲۱

    مهران

    این تل ملیان یه تپه معمولیه و خوزستان تا دلتون بخواد از این تپه ها داره آثار باستانی ایذه رو ببینید و با تل ملیان مقایسه کنید متوجه میشید کدومشون شاه نشین بوده
  • Posted: آذر ۶, ۱۳۹۸ ۲۰:۱۰

    فرامرز

    افسوس که با این همه سرمایه فرهنگی و تمدنی مردمان ما هنوز عقب افتاده ترین مردم دنیا هستند نگید سیاه نماییه چون اگه ی نسبت بگیرن از همه کشورهای دنیا از نسبت رشد اقتصادی و فرهنگی به قدمت تمدن و یکجا نشینی میبینید ما چقد بدبختیم. الان هر کسی از ی طایفه کوچیک لر هر جای ایران میخواد بلند شه به مثلا اسم ما تو فلان کتیبه و فلان تاریخ اومده و شهر ما قدیمی تره اشیا باستانیش بیشتره پس ما بهتریم ما سرتریم بابا بخدا این ته عقب ماندگی و نادانیه چه اهمیتی داره انشان ایذه بوده یا مرودشت یا ملیان یا... مهم اینه که کشور ما الان با این همه آثار تاریخی و طبیعت چارفصل که بعضی استانها هر چهار فصل رو همزمان دارن و این همه منابع نفت و گاز و منابع معدنی از دید اقتصاد منفیه مردم ما روزانه ی دیقه کتاب نمیخونند ولی ب انداز هزارتا کارشناس حرف برای اظهار نظر دارن قومیت ها و طایفه ها همه محترمن اما چسباندن برچسب های تاریخی چن هزار ساله بیکم قومیت کنونی احمقانه ترین کار ممکنه از 300 سال پیش تا الان انگلیس و روسیه و شاهان بیکفایت ژنتیک و همه سرمایه های مارو ب باد دادن برید قحطی هارو بخونید بعد بیاید آسمون ریسمون کنید که ایلامیان 5 هزار سال پیش ک آشوریان و اسکندر و رومیان و اعراب و مغول ها و هزارتا قحطی بعدشون ب سر منطقشون اومده همین عمو و پسرعوای منو شمان. با آرزوی اندکی اندیشه و مطالعه
  • Posted: آذر ۹, ۱۳۹۸ ۰۱:۰۳

    محمد

    مقبره دی دور یا مادر دختر بنا به عقیده رومن گیرشمن قبر پدر و پدربزرگ کورش کبیر هست که در رستم ممسنی قرار دارد وجود جلگه های حاصل خیز رودها و چشمه های زیاد و رود دائمی به اسم کره ک هم نام کورش است نشان میده که ممسنی بخشی از آنزان بوده حتی قدیمیترین سنگ نگاره عیلامی در گورنگون ممسنی قرار داره آنزان هیچ وقت مرودشت نبوده ، مرودشت بخشی از آنزان رو شامل میشده . بعد در تاریخ ششصد ق م در مرودشت اریارمنه شاه بوده ک میگفته شاه پارس هستم در همون موقعه کورش اول در انزان پادشاهی میکرده ک نشون میده آریارمنه جد داریوش در مرودشت بودن و اجداد کورش کبیر هم در جای دیگری بودن
  • Posted: آذر ۲۳, ۱۳۹۸ ۰۴:۲۴

    ابادان

    اموختم درود . فرهنگ شرق و غرب یک اختلاف بزرگ دارد. فرهنگ شرق بر پایه ارباب و رعیتی بوده از امپراطور ژاپن نا خلیفه عباسیان اما فرهنگ غرب از جمهوری باستانی روم و یونان باستان ۳۰۰۰سال پیش برپایه حقوق طبیعی انسان و حق حاکمیت مردم و حق تعیین سرنوشت انسان بوده
  • Posted: آذر ۲۳, ۱۳۹۸ ۰۴:۲۸

    ابادان

    کی شرافت و کرامت انسانی و بجای فرهنگ و تمدن ایران بزرگ و خاورمیانه ای بزرگتر رو مورد اهمیت قرار خواهیم داد بنام خداوند جان و خرد
  • Posted: اسفند ۱۴, ۱۳۹۸ ۰۱:۱۷

    محمد

    مقبره پدر کورش بزرگ در ممسنی و کاخ لیدوما کاخ با قدمتی بیش تر از تخت جمشید و و جود رودهای دائمی و جلگه های حاصلخیز نشان میده که خواستگاه هخامنش ممسنی بوده و در دوره های بعد بخاطر پنهاور بودن دشت مرودشت به اونجا رفتن که باز متوجه شدن این مناطق قابل قیاس با شوش نیستن پس برای همیشه پایتختشون رو به شوش منتقل کردن دوره ساسانی هم به مدائن عراق رفتن و لرهای فیلی ساکن اون منطقه بازماندگان ساسانیان هستن و حتی زبان لری بدون کمترین تغیر همون زبان ساسانی هست
  • Posted: اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۹ ۰۳:۴۷

    فریدون آبتین

    درود بر شما دوستان عزیز .منطقه پارسوا یا به گفته اعراب فُرس و همچنین‌منطقه سوزیان هردو را حقیر دقیقآ طبق آدرس آقای هردوت پیدا کردم .البته نه الان بلکه چند سال پیش .واین مژده را به دوستداران ایران بدم که خوشبختانه این دو شهر نسبتآ بزرگ که وسعت شهر پارسوا تقریبآ ۴میلیون متر مربع و شهر سوزیان حدود ۹میلیون‌متر مربع هستند. هر دو کاملآ بکر و دست نخورده و زیر میلیون ها تن خاک مدفون شده اند. فقط متاسفانه گه گاهی سقف یکی از خانه های پارسوا فرو میریزد ولی باز جای خوشحالی است که در باور مردم علت این فرونشت وجود نفت در زیر این منطقه کوهستانی و خالی از سکنه است .فقط برخی از روستاییان اطراف بر بالای پشت بام شهر پارسوا زراعت دیم دارند. ولی اخیرآ بسیار بسیار نگرانم چون جاده ای را دقیقآ در کنار شهر باستانی پارسوا دارند احداث میکنند که هر آن ممکنه این سرمایه مادی و معنوی و ارزشمند ایران و جهان فاش و به دست تارجگران بیوفتد. دعا کنید که اثرای پیدا نشود .(از نوشتند این مطلب قصد خودستایی و هنرنمایی ندارم خدا را شاهد میگیرم .که دقیقآ هر دوشهر با کوچکترین جزئیاتی که هردوت نام برده. حتی کاخ نصفه کاره خشایارشا. حتی ستون های سنگی ۱۶متری که کاملا سالم زیر خاک دفن هستند .حدود و منطقه جغرافیایی این دوشهر دقیقا ثابت شده ولی این راز را تا اهلش را پیدا نکنم فاش نخواهم‌کرد) درود بر شما
    • Posted: تیر ۱, ۱۴۰۰ ۱۴:۱۸

      محمد

      مفید بود...
    • Posted: تیر ۱, ۱۴۰۰ ۱۴:۱۹

      رعنا

      جالبه خیلی جالبه
    • Posted: تیر ۱, ۱۴۰۰ ۱۴:۲۳

      رعنا

      شگفت انگیزه واقعا در رویا نمیگنجه
  • Posted: تیر ۱۸, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۰

    امیر

    سلام خواستگاه کورش کبیر دزفول بوده و ساسانیان هم به طبیعت از کورش بزرگ، دزفولی حرف میزدند. هر کس به زبان هخامنشی تسلط دارد این موضوع را کاملا میداند.
  • Posted: آذر ۲۵, ۱۳۹۹ ۲۱:۳۰

    ناشناس

    بنظر من با تمام شوهد و احتمالات و اینکه همیشه نام انشان در تاریخ با پارسوماش یعنی مسجدسلیمان که اولین آثار تمدن هخامنشیان یعنی سرمسجد و بردنشانده وجود داره امده انشان باستان متطبق بر ایذه کنونی باشد
  • Posted: اسفند ۱۵, ۱۳۹۹ ۲۱:۰۸

    فریدنی

    این حرفا چیه انشان همان ایذه است این را از قدمت و آثار باستانی ایذه می توان فهمید لطفا یک سرچ در اینترنت بکنید و اقار ایذه و دشت بیضاء فارس را باهم مقایسه کنید.
  • Posted: اسفند ۲۴, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۱

    Md

    در کتیبه های اشوریان امده است وقتی به منطقه بختیاری نشین پارسوماش (مسجدسلیمان)رسیدند حاکم انجارا مطیع خود کردند واسمش را کورش نوشتند که منظور پدربزرگ کوروش کبیر کوروش اول بود وسایر کتیبه ها گواه انست که کوروش در منطقه اجداد بختیاریها که طوایفی جنگجواز قوم بزرگ و دلیر پارس بودند بودند حکومتش بود و بعد فارس و کرمان امروزی را تصرف و قلمرو خود را بین دوپسرش تقسیم کرد فارس وکرمان را به اریارمنه پدربزرگ داریوش و مناطق لرستان وبختیاری را به پدربزرگ کوروش داد کریم خاندزند هم شیرازرا پایتخت کرد ودرانجاعمارات بزرگ ساخت و همانجاهم دفن شد ولی اغامحمدخان قاجار انرا خارج وبه تهران برد ونیمه شمالی استان فارس سابقا دراختیار لرهابوده از هزاران سال پیش وهنوزهم لرها انجاساکن هستند واقوام دیگری نیز به این مناطق امدند ساختن یک امپراطوری کارساده ای نبود واز دست هر کسی ساخته نیست و مردمان جنگجو میطلبید درود بر ایل بختیاری که چنگال و دندان شیرایران است، قدرت، دلیری ،بی باکی،ایراندوستی و عظمت هخامنشی هنوز هم همانطور در خونشان جریان دارد و خواهد بود ، درود برشما عزیزان ماهمه ایرانی هستیم و همه مردم ایران درامپراطوری ایران سهم خود را داشتند و همه ملت ایران دلیر و وطن پرست هستند وایران باهمه مردمش ایرانست
  • Posted: اردیبهشت ۳, ۱۴۰۰ ۱۶:۵۵

    هادی

    باسلام ایذه بزرگترین موزه سنگی روباز جهان ازآثار سنگی کول فرح درایذه بعنوان مادر کتیبه های هخامنشی نام می برند و زادگاه کوروش بزرگ نامهای ایذه درقدیم .انشان.الیما.آنزان.آیاپیر .ایذج .مالمیر بوده است
  • Posted: آبان ۱۲, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۹

    مجتبی

    شهر ایذه یه شهر بین راهی بوده، ۹۹ درصد کتیبه ها، کاخ ها، مقبره ها در استان فارس هست،
    • Posted: آبان ۱۳, ۱۴۰۰ ۰۷:۱۷

      unknown

      میدونستی ایذه توی طول تاریخ ۳ ۴ بار رفته زیر خاک؟؟ میدونستی یه شهر باستانی بزرگ زیر این شهر ایذه اس که بخاطر همین مسائل (سیاسی و...) نمیان روش کار کنن؟؟ کاش همونقدری که به بقیه شهر ها بها و وقت و سرمایه میدادن به ایذه هم میدادن توش کاوش میکردن مطمعنا یه چیزا بزرگتر و باشکوه تر از اینایی که میگی پیدا میشه ، اینا شهریه که از عیلامی هخامنشی اشکانی ساسانی آثار داره منبع اثار عیلامی هستش (اشکفت سلمون ، کولفرح و..) ولی در هر صورت شاید زمان قدیم خوزستان و فارسی لرستان و این استانای تحت پوشش هخامنشیان یا پارسها یه منطقه بزرگی بوده به اسم انشان
  • Posted: آذر ۳۰, ۱۴۰۰ ۰۶:۱۴

    شقایق

    ممسنی،خوزستان،بختیاری،کهگیلویه و بویراحمد و شیراز همه برادریم،در زمان قدیم همه گویش لری داشتند و قرن جدید گویش فارسی گرفتیم.همه از یک نژادیم عزیزانم💗
    • Posted: آذر ۳۰, ۱۴۰۰ ۰۶:۱۷

      شقایق

      خواستم بنویسم همه برادرید😂😘
  • Posted: بهمن ۲۲, ۱۴۰۱ ۱۴:۲۰

    علی

    جالبه هرکس برای اثبات حرف خودش از باستان شناسهای اروپایی مثال میزنه و ما تاربخ خودمونو و خط خودمونو نمیتونیم بخونیم .منظورم خطوط میخیه بعد دعوا میکنیم که انشان ایذه هست یا ملیان فارس یا ممسنی .مطمئنا نه تو ممسنی و نه تو ایذه و نه ملیان هیچ کس در حد باستان شناسهای اروپایی نمیتونه تحقیق کنه و برسی و اثبات کنه بیشتر از صد سال پیش همون اروپایی ها میگفتن مسجد سلیمان انشانه بعد گفتن ایذه انشانه و بعدها هم گفتن ملیان انشانه به جای این همه تعصب و یک دندگی و بی سوادی که این گفته یا اون گفته یکی بره تحصیل درست و حسابی کنه و با مدرک و سند معتبر ثابت کنه که انشان واقعی کجاست
  • Posted: فروردین ۹, ۱۴۰۲ ۱۳:۵۰

    ناشناس

    اول پارس‌ها از عیلامی ها( لرها) جدا هستن اما با کمک هم و دیگر اقوام اون زمان توانستن امپراطوری قدرتمندی تشکیل بدن بعد اطراف تخت جمشید و پاسارگاد نقش رستم همگی پارس زبان اند و در این مناطق هیچ لری سکونت نداره و تنها ایل پارسی زبان ایران بنام ایل باسری یا پاساری در این مناطق سکونت دارن و اینکه هخامنشیان کوچ رو بودن و اینکه لر های استان فارس اصلا کوچ رو نبودن و تنها تعداد کمی ولی لر های بختیاری کوچ رو هستن و خیلی شباهت زیادی ب ایل باسری یا پاساری دارن در مورد ایل باسری اینکه تنها بازماندگان قبیله پاسارگادیان هستن و مهمترین قبیله از قبایل هخامنشیان بودن و اینکه هنوز سرزمین اجدادشان را حفظ و در آن سکونت دارن موقعی ک پارس‌ها وارد فلات مرکزی زاگرس می‌شوند لر ها آنجا سکونت داشتن اما ب دلیل اینکه تعدادشان نسبت ب فارسها زیاد بود ب کمک هم و با رهبری پارس ها توانستند ب این عظمت برسند انشان هم در استان فارس هست نه خوزستان حالا اونجا هم همچین اسمی باشه اما دلیل نمیشه پارس‌ها موقع ک وارد فلات مرکزی میشوند با لر ها ازدواج میکنن تا اتحادشون محکم تر بشه دلیل واقعا خوبی واسه اتحاد در مورد مرودشت ک ی عده میگن ی شهر تازه تاسیس هست میخوام بگم اطراف مرودشت اکثرن کوچ رو بودن حالا یکجا نشین شدن شهر پارسه چندین دروازه داشته ک یکی از دروازه های آن اسمش مرو بوده مرو نام گیاهی حالا اسمش شده مرودشت ی عده میگن ایل باسری عرب هست و از بصره عراق اومده. تنها ایل عرب زبان استان فارس ایل عرب خمسه که هنوز عربی هم صحبت میکنن ی عده فکر میکنن ایل باسری جزء این ایل هست البته این عده ک اینجور فکر میکنن توهم زدن و ایل باسری کاملا جدا هست عامو خواهشا حرف الکی نزنید تحقیق کنید شما های ک میگید اینجاها لر نشینه
    • Posted: خرداد ۴, ۱۴۰۲ ۲۳:۱۳

      کوروش بزرگ.

      پاسارگاد مرکز ایل کرشولی ک لرهستن و قدیمی ترین ایل فارس است از کردشولی یا کرشولی به رم کاریان یادشده غرب مرودشت همه لر است شول سارویی زنگی اباد خسرواباد اولیا و احمداباد ابرج وزامجرد هم همه بختیاری است اکثرا لر وبختیاری و ایل کرمی یا کرونی است
  • Posted: فروردین ۱۸, ۱۴۰۲ ۲۲:۵۱

    عیلامی اصیل

    انشان اصلی یا انزان همان ایذه است طبق کتیبه های اشکفت سلمان در ایذه که به دوره عیلامی ها برمیگردی یا کتیبه کول فرح که به دوره هخامنشیان برمیگرده ولی گزینه های دیگه مثل ملیان یا مرودشت یا نوراباد ممسنی که شهرهای نو و بدون قدمت زیادی هستن لطفا کمی منطقی باشین
  • Posted: فروردین ۲۰, ۱۴۰۲ ۲۱:۰۶

    ناشناس

    90%اثار هخامنشیان داخل استان فارس و منطقه مرودشت هست یه عده فقط از انشان میگن همه شاهان هخامنشیان در این مناطق دفن شدن چون محل تولدش بوده کل مناطق پارس هستن یه عده فقط میگن اصالت ما را فقط موزه ها فریاد میزنن کدوم موزه کجاست؟؟ درسته اصالت دارین ولی زیاد ربطی ب هخامنشیان ندارید ک بگید اصیل‌ترین نژاد باقیمانده از هخامنشیان در منطقه مرودشت کنونی هست تخت جمشید هم اگر در منطقه دیگه ای بجزه مرودشت بود تا حالا خراب شده بوده

برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.