رقص های آذربایجانی نماد حماسه و قهرمانی

 

رقص های آذربایجانی از یک سری رقص های مختلف که از نسلی به نسل بعدی منتقل شده و در این پروسه توسعه یافته اند، شکل گرفته است. بعضی از این رقص ها در اصل جزئی از آیین های اعتقادی یا آمادگی های جنگی، دفاعی و برای شکار بوده اند ولی اکنون از آنها در مجالس و گردهمایی ها در اجتماعات آذری و در برنامه های ورزشی و فرهنگی استفاده میشود.
در سرزمین آذربایجان، از دیرباز رقص با معنی و مضمون و در عین طراوت و دارا بودن جنبه حماسی و قهرمانی خود در مراسم پیش از شکار، مبارزه و در نهایت پیروزی و قدردانی از ایزدان و یا برای شکستن طلسم ها اجرا میشده است. در دورانی که عناصر طبیعت نظیر آفتاب، ماه، باد، آتش، آب، خاک، درختان و حیوانات را محترم شمرده می شدند، به رسم پرستش و نیایش طی مراسمی دست به انجام حرکات موزون میزدند.

azari dances5
ازجمله حرکات موزون با پیشینۀ کهن آذری، رقص کوروغلو است که توسط سورنا و دهل اجرا میشود که پرصلابت، حماسی، رزمی و پهلوانی است و در ابتدا به صورتی آرام شروع شده و تدریجا تند میشود که به یادبود قهرمان افسانه های دوران فئودالی، کوراوغلو نامیده میشود. کوراوغلو از قدیم در انواع مختلف و با نامهای گوناگونی مانند: کوراوغلونون قایتارماسی، میصری، کوراوغلونون باغیرتیسی و …، همچنین در ورزشهای باستانی و زورخانه توام با حرکات موزون رایج بوده است.

azari dances3

رقص تواماً و بی واسطه در درون موسیقی حیات و تحول یافته است. در سرزمین آذربایجان، از دیرباز رقص با معنی و مضمون و در عین طراوات و دارا بودن جنبه حماسی و قهرمانی خود در مراسم پیش از شکار مبارزه و در نهایت پیروزی و قدردانی از خدایان طبیعت و شکستن طلسمها اجرا میشده است. بنابراین می توان گفت رقص های آذربایجانی نماد حماسه و قهرمانی در دوران کهن بوده اند. در دورانی که انسانها، عناصر طبیعت را محترم میشمردند و  به رسم نیایش طی مراسمی دست به انجام حرکات موزون میزدند. ستایش آتش در شرق باستان و بویژه در سرزمین آذربایجان اهمیت زیادی داشت. آتش مظهر روشنایی، ‌گرما و محو کننده تاریکی بود. و به این اعتبار در ستایش قدرت آتش با انجام حرکات موزون با موسیقی، جشنهای خود را انجام میدادند.

azari dances4

تکامل تدریجی رقص از گردش موزون و پریدن از آتش تا انجام مراسمی با فرمهای بدیع، حرکات ظریف، پانتومیم و تقلید و نقل، راه درازی را پیموده است. این سلسله از حرکات بامعنا،‌مفهوم و مضمون شکار، کمین، ردیابی، رماندن، گرفتن و جنگیدن و با تمثیلهایی چون فرا رسیدن بهار،‌بیداری طبیعت، کاشت، برداشت‌ محصول، باغ چینی، صید ماهی، کومه سازی و در نهایت درحرکات موزون پهلوانی و حماسه هایی با شمشیر کوراوغلو، با سینه ای فراخ، با نگاهی به دوردست، مغرور و گاه آرام، گاه تند، پایکوبان، با پرشها و جهشهای سریع و نشانی از مهارتهای جنگی، باریتم تند طبل ها، به اوج میرسد.

azari dances7

زندگی مردم در دوران باستان از دیرباز با رقص عجین بوده است. این حرکات نمادین که نشان از ویژگی های زندگی روزانه اقوام کهن مثل شکار، کشاورزی،نبرد و جشن پیروزی را می توان در فرهنگ مردم اغلب نواحی سرزمین مان همانند ترکمن ها و آذری ها مشاهده نمود.

azari dances6

مطالب مرتبط

11 Replies to “رقص های آذربایجانی نماد حماسه و قهرمانی”

  1.  

    در زمان فتوحات اسکندر پیش‎آمدی در آذربایجان بوده که نشان نیکی از زبان آنجا بدست داده، و آن خود نام (آذربایجان) است. آذربایجان را ماد کوچک می نامیدند. ولی چون اسکندر به ایران درآمد و به همه جا دست یافت در آذربایجان (آتورپات) نامی از بومیان برخاسته آنجا را نگه داشت، و چون او تا می‎زیست فرمانروا می‎بود از این‎جا سرزمین به نام (آتورپاتگان) نامیده شد و همان کلمه است که کم کم (آذربایجان) گردیده است.

  2.  

    برای مزید اطلاع دوستان عرض کنم که آتروپات نام سرداری ایرانی بود که در جنگ میان داریوش سوم آخرین پادشاه هخامنشی و اسکندر مقدونی در گوگامل در سپاه ایران و فرمانده جنگجویان ماد بوده.

  3.  

    با احترام به دوستان ، باید بدونیم که سرزمین ماد از ایام باستان شامل اکباتان یا هکمتانه، کرمانشاهان، سپاهان یا اصفهان، قزوین و رگا یا ری بوده و ماد بزرگ خوانده می‎شد و آذربایجان ماد کوچک نامیده میشده.

  4.  

    بسیار زیبا بود. سپاس.
    … با سینه ای فراخ، با نگاهی به دوردست، مغرور و گاه آرام، گاه تند، پایکوبان، با پرشها و جهش های سریع و نشانی از مهارتهای جنگی، باریتم تند طبل ها و ….
    این فسمت از مطلب در رقص آذری کاملا مشهود است.
    زیبایی، هماهنگی، ظرافت و در عین حال سرعت از ویژگی های ظاهری این رقص است که با جدیت، غرور و عزت نفس توام می شود.
    همه این ها را می توان از چهره های افراد به وضوح دریافت.

  5.  

    دوستان عزیز سلام از همراهی تون بسیار سپاسگزاریم
    آنچه دربارۀ خاستگاه زردشت پیامبر در مطالعات جدید گراردو نیولی بدست آمده و می توان گفت و قابل اتکاء است ، اینست که زردشت در روزگار فرمانروایی مادها بر سرزمین نجد ایران از منطقۀ شرق و یا جنوب شرقی ایران و شاید بتوان گفت حوالی سیستان ظهور نموده است. آیین زردشتی بتدریج به سوی غرب گسترش یافت و مغان مادی که دارای نفوذ بسیار در نواحی غرب و شمال غرب نجد ابران بودند به این دین گرایش یافتند و بتدریج آموزه های زردشتی را با مبانی دینی خود درآمیخته و خود مدعی این دین شدند.
    گروه ساسانیان تلاش میکند مطالب مستند و قابل اتکاء از نظر علمی را منتشر نماید.
    همراهی تون رو از ما دریغ نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.